GpFlits Socials

Laatste nieuws

Horner: Renault zat alleen in de F1 voor de marketing

Christian Horner zegt dat Renault onder hun voormalige leiding alleen voor marketingdoeleinden in de Formule 1 zat.


Vóór het hybride tijdperk was de samenwerking tussen de twee zeer succesvol: Red Bull en Renault wonnen vier opeenvolgende titeldubbels van 2010 tot 2013.

Toen het reglement veranderde, was Renault echter niet in staat om een even sterke motor te bouwen als Mercedes, waardoor het team van Horner het Duitse team niet kon uitdagen.

Terugkijkend zegt hij dat hij Frankrijk bezocht om te proberen de toenmalige CEO en voorzitter te overtuigen om meer te investeren, maar denkt niet dat sportieve prestaties voor hem een prioriteit waren, in tegenstelling tot wat het is voor de huidige CEO Luca de Meo.

“Dat was heel moeilijk omdat wij een klant waren,” zei hij op de High Performance Podcast.

“Ik moet wel drie of vier keer naar Parijs zijn gegaan om met Carlos Ghosn, de toenmalige voorzitter, om de tafel te gaan zitten om te zeggen ‘kijk, als je in deze business zit – je geeft veel geld uit, maar je moet misschien net iets meer uitgeven, net iets verstandiger, anders verspil je wat je nu uitgeeft, daar krijg je geen rendement van’.

“Maar zijn hart lag nooit in de Formule 1, het was gewoon een marketing ding dat de doos aankruiste. Die passie en gedrevenheid – als hij die niet had, hoe kon je dan verwachten dat die door zijn organisatie zou stromen?

“Hun huidige CEO zit vol passie en dat zal de prestaties en resultaten aanjagen omdat het van de top uitgaat.”

Uiteindelijk besloot Red Bull de banden met Renault te verbreken en met Honda in zee te gaan.

De Japanse fabrikant had net een rampzalige periode achter de rug waarin zij McLaren bevoorraadde, maar Horner zegt dat hij en zijn team vonden dat ze iets anders moesten proberen en dat ze verkocht waren door de mentaliteit van Honda.

“Er is altijd een pad om terug te keren [naar de top] en je moet gewoon naar dat pad kijken en zeggen ‘oké, wat moeten we op die reis bereiken?'”, zei hij.

“We hadden een heel duidelijk gebied dat onze achilleshiel was, namelijk dat onze motor niet zo krachtig was als onze concurrenten, dus het is [een kwestie van] ‘oké hoe kunnen we onze motorleverancier pushen?’

“Dus probeerden we elke mogelijke tactiek om ze te motiveren en te motiveren om een meer competitieve positie in te nemen, en we waren in staat om races te winnen, we konden kansen grijpen, maar we konden geen volgehouden campagne opzetten.

“Dus toen werd het ‘oké, we moeten een risico nemen, we moeten uit deze sleur zien te komen, we moeten iets doen. We herhalen gewoon dezelfde fout, dus laten we iets anders doen. Laten we met Honda in zee gaan.

“Honda was een ramp geweest met McLaren, McLaren had Honda gedumpt, ze liepen van ze weg, Honda stond op het punt de sport te verlaten, maar we zagen dezelfde passie en verlangen in ze, en daarbovenop, middelen.”


Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Laatste nieuws