GpFlits Socials

Laatste nieuws

Carlos Sainz wil een f1 winnende ferrari bouwen voor de toekomst

Carlos Sainz heeft zich ontpopt als een van de opvallende coureurs van het Formule 1-wereldkampioenschap seizoen 2021, zijn integratie in Ferrari is boven verwachting geweest en hij is nu vastbesloten om het beroemdste team van de sport weer groot te maken.
Met Charles Leclerc aan het hof in Maranello, na Sebastian Vettel overbodig te hebben gemaakt, wendde Ferrari zich tot Sainz als het alternatief. De Spanjaard met 123 Grand Prix starts op zijn naam heeft veel ervaring in F1, de Scuderia zijn vierde team.


En, het zou eerlijk zijn om te zeggen, Sainz is volwassen geworden, en van tevoren aangevend dat hij niet bij Ferrari is om de tweede viool te spelen voor wie dan ook. Dit was duidelijk te zien na de kwalificatie van Monaco toen hij duidelijk gekrenkt was dat zijn teamgenoot het verprutste, de man uit Madrid voelde dat hij een goede kans had op een startplaats in de top.

Maar Leclerc’s fout ontnam Sainz (en een paar anderen) een kans op pole op de dag, in plaats daarvan moest hij genoegen nemen met de vierde plaats, die derde werd toen de andere Ferrari een defect kreeg tijdens de warm-up. En dat is waar de #55 auto bleef tot het einde van de race op zondag, achter racewinnaar Max Verstappen in de Red Bull.

Maar het feit dat hij boordevol woede zat over de gemiste kans is het soort spirit dat goede coureurs onderscheidt van grote coureurs. Sainz heeft het talent en de honger om een wereldkampioen te zijn.

Volledig toegewijd aan Ferrari voor de lange termijn, legde Sainz uit waarom hij zijn toekomst aan de Roden heeft toegezegd tijdens een diepgaand interview met Gazzetta Motori: “Er zijn niet veel teams die de mogelijkheid en het vermogen hebben om te reageren zoals wij dat doen.

“Natuurlijk is het moeilijk maar dit jaar bewijzen we al dat we sneller zijn, nu hebben we wat tijd nodig, we willen een winnend team bouwen, misschien niet volgend jaar maar daarna.

“Laten we kijken wat er gebeurt met de nieuwe reglementen, we werken eraan om in 2022 al competitief te zijn maar we kennen het niveau van de tegenstanders niet.”

De realiteit voor Ferrari is dat de tijd nooit aan hun kant staat omdat Italië eist dat hun nationale raceteam altijd in de voorhoede van de F1 staat. De stemming onder Tifosi is somber, overwinningen zijn veel te schaars de laatste tijd.

De druk en aandacht ontgaan Sainz niet: “Er zijn grote emoties, en allereerst de gigantische verantwoordelijkheid, je weet dat je niet alleen voor een team rijdt, maar voor miljoenen fans in Italië en over de hele wereld.

“Dan is het een eer, elk kind had een rode auto tussen zijn speelgoed en Ferrari-coureur zijn betekent dat de tijd is gekomen om die jongen te zijn, rijdend in die auto van die kleur.”

Sainz is naar Maranello verhuisd om doordeweeks zo dicht mogelijk bij de fabriek te zijn, hij is een regelmatige bezoeker en heeft in het proces de harten en geesten van iedereen in de fabriek gewonnen.

Sainz legt uit: “Als ik in Maranello ben is het om te werken, misschien als ik klaar ben ben ik er toevallig een dag, maar in het weekend ga ik terug naar Madrid.

“Een typische dag is in de simulator van 9.00 uur tot 17.00 uur, vergaderingen met ingenieurs, diner om 19.30 uur wat het Spaanse schema nogal verandert, dan vroeg naar bed en de volgende dag nog meer vergaderingen. Tegelijkertijd volg ik een goed dieet om energie op te doen voor elke dag.”

Wat betreft een tijdlijn om zijn doelen met het team te bereiken, zei Sainz: “We moeten nog even geduld hebben, 2021 is een jaar van heropbouw van het team en om met vertrouwen aan 2022 te beginnen. We zijn een goed team aan het bouwen voor de komende jaren, de coureurs en iedereen in Maranello zijn vol energie om te slagen.”

De Roden hebben het volste vertrouwen in Leclerc voor de toekomst, maar je zou kunnen zeggen dat ze de jackpot hebben gewonnen met Sainz, want ook hij laat zijn ware gezicht zien, met een vleugje leiderschapskwaliteiten als bonus.

Deze week waren Sainz en Leclerc op Paul Ricard voor een paar testdagen met 2022 18-inch Pirelli-natte banden. Op zijn dag in de cockpit legde de Spanjaard 167 ronden af, waarvan 92 met full wets en 75 op de intermediates.


Klik hier om een reactie achter te laten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in Laatste nieuws